Nordic Pocket Saw grundades 2015 av två barndomsvänner som såg en möjlighet i att skapa högkvalitativa produkter som de kunde ha användning för på sina olika äventyr i naturen. Dessa produkter skulle senare komma väl till nytta för tusentals andra outdoor–entusiaster.
Allt började med att en av deras vänner åkte till Amazonas på en jakt- och vandringsresa. Där besökte han bland annat urinvånare i de mest avlägsna delarna av djungeln, långt ifrån civilisationen. Med sig på resan hade han tagit med sig en handdriven kedjesåg, även kallad pocket saw på engelska, som han hade köpt som en souvenir på en tidigare affärsresa. Han kom bra överens med hövdingen i en by och valde då att ge sågen till honom som ett tack för att de välkomnat honom i gruppen. Hövdingen gillade presenten starkt och sa att det var en av de mest användbara presenterna han någonsin fått.
De två vännerna fick sedan höra historien om hur deras vän träffade hövdingen och det var då tanken slog dem att en sådan såg också hade varit bra att ha på deras egna outdoor-äventyr. De satte i gång att leta efter ett liknande verktyg men insåg snabbt att det inte gick att få tag på i vare sig Sverige eller i Europa. Det slutade med att de beställde några exemplar från Amazon i USA. Efter att ha testat sågarna utförligt, så kunde de konstatera att de antingen gick sönder under användning eller så presterade de inte alls.
Det var här som idén föddes om att producera en högkvalitativ handdriven kedjesåg. Idag är Nordic Pocket Saw ett internationellt varumärke med försäljning i fler än 25 länder och på 5 kontinenter. Den handdrivna kedjesågen har alltid varit, och är fortfarande, själva ryggraden i varumärket. Detta trots att produktkatalogen har breddats med verktyg i andra segment. Sedan företaget startades har hög kvalité varit ledstjärnan när nya produkter ska tas fram, detta eftersom våra kunder ska kunna lita på att våra produkter presterar när de behövs som mest. Att producera högkvalitativa produkter är även en viktig del i företagets pågående arbete med att vara och bli mer hållbara för varje år.
Idag består företaget av ett gäng personer med olika intressen inom outdoor, skogsbruk, löpning, orientering, skidåkning och mycket annat. Exempelvis har vi en kollega som växte upp som femte generations sågverksinnehavare. Vi har också en före detta elitlöpare inom orientering, som för övrigt vunnit varje lunchlöpning så här långt. För oss är det viktigt att man har ett intresse inom sport och outdoor eftersom det är först då man förstår vad kunder värdesätter inom vårt segment.